Ajax blijft strijden tegen haatberichten: "Natuurlijk best bijzonder"

De spelers van Ajax met de drie stippen achterop hun shirt
De spelers van Ajax met de drie stippen achterop hun shirt Foto: © Pro Shots

Ajax kwam afgelopen weekend in actie tegen haatberichten op sociale media. De spelers speelden tegen Sparta Rotterdam in shirts zonder naam achterop. In plaats daarvan stonden er drie stippen. De drie stippen staan internationaal symbool voor stilte. Maar ook voor het menu-icoon waarop je klikt om haatberichten en bijbehorende accounts te rapporteren.

"Het bereik van de actie was enorm, tientallen miljoenen mensen kregen het mee", geeft Menno Geelen, commercieel directeur van Ajax, aan in Voetbal International. "De reacties waren voor het overgrote deel positief. Het is natuurlijk best bijzonder dat een voetbalclub zich uitspreekt over een maatschappelijk thema."

Hij gaat verder: "De bijval die we kregen van andere voetbalclubs in Nederland en buitenland, oud-spelers, sportploegen, sportorganisaties, maar ook politici en BN'ers laat zien dat het een groot maatschappelijk probleem is. Het probleem rond social hate lossen we niet van de ene op de andere dag op, maar we wilden het gesprek op gang brengen. We zijn nog bezig met het onderzoek, maar in de eerste cijfers kunnen we voorzichtig concluderen dat dit gelukt is."

Ajax staakt de strijd tegen online haat zeker nog niet. "Nu we dit onderwerp extra op de kaart hebben gezet, hopen we bestaande initiatieven nieuw leven in te blazen en nieuwe initiatieven ook van andere partijen te stimuleren. Social hate blijft een hot topic", benadrukt Geelen. "We hebben niet de illusie dat door deze actie het probleem is opgelost. We hebben geprobeerd ons bereik in te zetten om het gesprek te starten – om over te gaan tot actie. Social hate mag niet normaal gevonden gaan worden, en samen kunnen we er iets aan doen."

Lees meer:
0 reacties