Ajax laat bij megaproject betrokkenen voor geheimhouding tekenen
Ajax heeft vriend en vijand verrast met de aankondiging dat het klassieke logo vanaf volgend seizoen terugkeert op het shirt. Deze beslissing vervult een lang gekoesterde wens van vele supporters. Achter de schermen blijkt echter maandenlang in het diepste geheim aan deze terugkeer te zijn gewerkt.
Volgens een reconstructie van de Volkskrant begon het proces een jaar geleden, in het kader van de viering van het 125-jarig bestaan van de club in 2025. Een speciale projectgroep overwoog onder meer een jubileumwedstrijd tussen Ajax Legends en Real Madrid Legends. Het idee om het klassieke logo terug te brengen werd ook besproken en kreeg al snel steun.
Commercieel directeur Menno Geelen speelde een sleutelrol in dit proces. "Het zaadje wordt om een andere reden geplant, midden in een van de slechtste seizoenen van Ajax ooit", vertelde Geelen. "Parallel aan het jubileumcomité wordt in het geheim een comité ingesteld dat onder leiding van mij in kaart brengt wie iets te zeggen heeft over de verandering van het logo." Alle betrokkenen, van bestuursleden tot sponsoren zoals Adidas, moesten geheimhouding tekenen.
De onthulling vond plaats op 17 november tijdens de jubileumwedstrijd in een uitverkochte Johan Cruijff ArenA. Grote namen als Clarence Seedorf en Patrick Kluivert schitterden op het veld, maar het nieuws over het logo stal de show. "Het klassieke logo is nooit helemaal weggeweest in de harten van onze fans", aldus Geelen. Voor Ajax-supporters betekent de terugkeer van het iconische embleem een hernieuwde verbinding met het rijke verleden van de club.