Ajax ontvangt lof: "Het was marketing van het hoogste niveau"
Bij Ajax kennen ze de commerciële kracht van tenues. Het derde shirt dat de Amsterdammers vorig seizoen presenteerden, een hommage aan reggae-legende Bob Marley, verkocht minimaal vier keer zoveel als elk ander Ajax-shirt. Sportmarketeer Bob van Oosterhout zag zelfs dat Ajax voor het eerst meer exemplaren in het buitenland verkocht dan in Nederland.
"Het was marketing van het hoogste niveau", zegt Van Oosterhout tegen Voetbal International. "Je ziet dat ook in Amerika, dat ze shirts ontwerpen die in teken staan van een speciaal thema, zoals Hispanic Night. Adidas betaalt Ajax miljoenen, maar met zulke shirts verdient zo’n merk dat ook weer terug."
Commercieel directeur Menno Geelen vertelt dat Ajax volledig gezamenlijk optrekt met Adidas bij het produceren van shirts. "Onze sportieve prestaties, maar zeker ook de manier waarop we ons internationaal presenteren, hebben er ook toe bijgedragen dat we voor Adidas bij de absolute top van Europa zitten."
Geelen ziet dat tenues tegenwoordig ook apart worden gelanceerd. Niet alleen bij Ajax maar ook bij andere clubs, met speciale video's en posts op sociale media. "De introductie van tenues zijn belangrijk voor Ajax. Het zijn momenten om ons te laten zien aan de wereld", aldus Geelen.