Ajax wint drie prijzen met indrukwekkende campagne tegen social hate

Steven Berghuis in de Silence Social Hate-video
Steven Berghuis in de Silence Social Hate-video Foto: © Screenshot Ajax

Ajax is deze week in de prijzen gevallen bij de Dutch Creativity Awards. De Amsterdamse club won bij de belangrijkste Nederlandse creativiteitsprijzen met Silence Social Hate in de categorieën Innovation, Integrated advertising en social content.

Eind vorig jaar maakte Ajax bekend dat de vrouwen- en mannenselectie maar liefst 1.500 haatberichten per maand ontvangen. Met ‘Silence Social Hate’ riep Ajax op om gebruikers van social media haatberichten het zwijgen op te leggen: see it, report it. Door middel van drie stippen – die zowel het universele symbool zijn voor stilte alsmede het rapporteren van berichten op social media – in plaats van de achternamen van de spelers en speelsters op het shirt, probeerde Ajax iets te doen tegen de groeiende online haat. 

De campagne maakte indruk: zowel in Nederland als in de rest van de wereld werd de actie van Ajax geroemd en ondersteund. Daarnaast bleek ook de impact van de campagne groot: liefst 76% van de social media gebruikers in Nederland geeft aan de berichten te rapporteren na het zien van de campagne, dat is 16% hoger dan voor de campagne.

Ajax is van plan om Silence Social Hate volgend seizoen een vervolg te geven, zo geeft de club aan via het digitale thuis. "Onder andere in samenwerking met Europese voetbalclubs, sportorganisaties en hoofdsponsor Ziggo. Naast Silence Social Hate werkt Ajax ook op andere manieren aan het voorkomen of verminderen van online haat, tevens in samenwerking met Ziggo."

Bekijk hieronder de indrukwekkende video van Ajax.

Lees meer:
0 reacties