Geelen benadrukt: ''Het Bayern-scenario is vooral gebaseerd op angst''
Ajax wordt door velen genoemd als het 'Bayern München van Nederland' doelend op de macht die de club de laatste jaren greep in de Eredivisie. Menno Geelen, commercieel directeur van Ajax, tempert de verwachtingen en ziet dat het nog lang niet zover is.
"Als toppunt van opportunisme worden we dan het nieuwe Bayern München genoemd. Dank voor het compliment. Maar in de voorgaande zes jaar werd PSV drie keer kampioen, Feyenoord en Ajax één keer en vorig seizoen gingen wij slechts op doelsaldo naar het hoofdtoernooi van de Champions League", begint Geelen in Voetbal International. "Het Bayern-scenario zoals iedereen dat schetst is vooral gebaseerd op angst. Ik denk dat je juist vanuit kracht en mogelijkheden moet redeneren."
Volgens Geelen moet de Eredivisieclubs beter presteren in Europa om de Eredivisie betere zichtbaarheid te geven. "Dat is echt je allerbelangrijkste marketinginstrument om de Eredivisie te promoten. Daar kan geen leerboek marketing tegenop. Betere Europese prestaties leiden tot meer aandacht voor de Eredivisie, dat heeft hogere tv-inkomsten uit het buitenland tot gevolg, er komt meer geld om te investeren in elftallen, er komen betere spelers en als gevolg daarvan ga je nog weer beter presteren in Europa. Zo komt er een vliegwiel op gang."