Ajax haalt 50 miljoen euro bruto binnen met Europese campagne
Het Europese seizoen van Ajax zit erop en dus is het tijd om de balans op te maken. Het team van Erik ten Hag begon zoals bekend in de groepsfase van de Champions League en harkte daar financieel gezien gouden bergen binnen. Dat rekende VoetbalPrimeur uit.
Al vóór de eerste wedstrijd werd er 41 miljoen euro verdiend: een startpremie, een coëfficiëntenpremie en tv-inkomsten. Doordat er geen publiek is toegestaan bij de wedstrijden, bedragen de inkomsten uit kaartverkoop precies €0. De zeven punten die Ajax in de groepsfase pakte, leverden 6,3 miljoen euro op.
Als Ajax de achtste finales in de Champions League had gehaald, had Ajax nog eens 9,5 miljoen euro mogen bijschrijven. In plaats daarvan wed het een half miljoen euro, in de Europa League. De uitschakelingen van Lille OSC en Young Boys zorgden nog voor 1,1 en 1,5 miljoen euro extra.
In totaal leverde de Europese campagne dus iets meer dan 50 miljoen euro op. Dat is wel bruto, want een deel van de Europese inkomsten is bestemd voor het Eredivisie-solidariteitsfonds.